Nieuwsberichten

Stichting Cebos winnaar Associatiefonds 2012

Op dinsdag 27 november heeft de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens het Associatiefonds uitgereikt aan Stichting Cebos in Amersfoort, een stichting die mensen met autisme een werkende toekomst biedt. Cebos ontvangt hiermee een cheque van € 2.500. Dit is de eerste keer dat het Associatiefonds wordt toegekend.

Natasja Kroon, algemeen directeur van de Nederlandse Associatie voor Praktijkexamens: “Er zijn natuurlijk tal van onderwijsorganisaties die iets doen voor bijzondere groepen. Stichting Cebos vinden wij speciaal, omdat zij op eigen wijze bijdraagt aan de promotie van het financieel-administratieve vakgebied, bij een doelgroep die van huis uit minder makkelijk toegang heeft tot het beroep. De mensen van stichting Cebos doen dit met veel inzet, vandaar ons besluit om hier de eerste cheque van het Associatiefonds te komen uitdelen.”

Stichting Cebos werd in 2010 door Jacqueline Hooijer in het leven geroepen toen zij merkte dat mensen met een autisme spectrum stoornis (ASS) lastig aan werk konden komen. “Zo’n 15% van de mensen met autisme is bovenmatig intelligent en kan goed met cijfers omgaan. Toch hebben zij door hun beperking moeite om zich in het onderwijs of in een werkkring te handhaven. In Nederland gaat het om hierbij om ongeveer 20.000 mensen die hun opleiding niet afgemaakt hebben of die geen werk hebben dat past bij hun niveau. Wij leiden deze mensen op tot financial assistant, boekhouder en salarisadministrateur.”, aldus Hooijer. “Autisten denken vanuit het detail, je moet zorgen dat de opleiding hierop is aangepast. Stichting Cebos voorziet hierin, evenals in een prikkelarme leeromgeving en ervaren, betrokken docenten. Sommige studenten volgen een individuele route en andere krijgen les in kleine groepjes afgestemd op de mogelijkheden van de student. Dan zie je dat ze prima in staat zijn hun diploma halen.” De studenten komen uit het hele land. Krijgen zij geen financiering voor deze opleiding, dan probeert stichting Cebos bij te springen. De stichting is dan ook doorlopend op zoek naar sponsors. Inmiddels hebben zo’n dertig mensen met autisme een opleiding bij de stichting gevolgd.

Jacqueline Hooijer was zichtbaar blij met de prijs. “Dit is een enorme opsteker voor ons werk en voor onze cursisten. Sommige van hen zijn elke vorm van zelfvertrouwen kwijt door de moeilijkheden die ze hebben ondervonden. Bij Stichting Cebos zoeken we altijd naar mogelijkheden en gaan we stap voor stap met de cursist aan de gang”.

Hooijer wil de cheque gaan besteden aan het laten herschrijven van studiemateriaal. “Het bestaande lesmateriaal gaat uit van het overzicht en gaat daarna naar de details. Mensen met autisme kunnen op die manier niet denken. Geef hen eerst de details en dan kunnen ze zich een beeld vormen van waar de lesstof over gaat. Bestaande lesmethodes sluiten hier niet op aan en maken het leren van een vak onnodig moeilijk”. Ook wil zij op termijn een project met simulatiebedrijven starten zodat mensen met autisme de soms simpele praktische handelingen in een werksituatie stapsgewijs kunnen leren.

Hooijer: “We krijgen steeds meer aanmeldingen voor de opleiding. Maar het wordt ook steeds lastiger om het financieel te redden omdat niet alle cursisten in staat zijn om de opleiding te bekostigen. Ook de budgetten van het UWV worden steeds minder. Het helpt dat de docenten merendeels onbezoldigd lesgeven. Maar de bodem is bereikt en een financiële bijdrage in de vorm van fondsen zou wel heel fijn zijn. Stichting Cebos heeft gelukkig wel de ANBI-status, dus we hopen dat dit bedrijven over de streep trekt. En ook stageplaatsen voor onze cursisten bij bedrijven zijn meer dan welkom!”