Opleidingen

Algemeen

Studeren bij Stichting Cebos doe je niet alleen, ook al volg je soms een individueel traject.

Alle trajecten beginnen met een intake.  Als je al een begeleider hebt (jobcoach, autismecoach), is het fijn als deze meekomt naar het intakegesprek. In dit gesprek kijken we of het beroep bij je past en wat je nodig hebt om het tot een succes te maken.

Vaak hoort daar een stage bij. Deze worden soms bij een extern bedrijf, soms bij ASSpiratie uitgevoerd. Je wordt altijd intensief begeleid, zodat de uiteindelijke stap naar een reguliere baan zo succesvol mogelijk zal verlopen.

Alle examens worden afgenomen door de Associatie voor Praktijkexamens. Deze is onafhankelijk van Stichting Cebos. Voor meer informatie klik hier.

PDB

Financiële administratie start met het Praktijkdiploma Boekhouden. Dat bestaat uit vijf modules.

Eerst volg je de modules BKC (Basiskennis Calculatie) en BKB (basiskennis Boekhouden)/elementair boekhouden. Heb je deze twee modulen behaald dan ontvang je het diploma FA: Financieel assistent. De modules worden flexibel geëxamineerd. Dat betekent dat je je voor een examen op kunt geven zodra je daar aan toe bent.

Na de twee basismodules volgen nog drie modules: Bedrijfsadministratie, Kostencalculatie en Financiering. Je krijgt zo inzicht in boekhoudkundige en bedrijfseconomische processen in een organisatie.

Vanaf 1 januari 2016 zijn ook deze examens flexibel te plannen. Je kunt een examen aanvragen wanneer je de stof beheerst. Heb je de vijf modules behaald, dan heb je recht op het diploma PDB: Praktijkdiploma Boekhouden. Je bent dan boekhoudkundig medewerker op MBO-4 niveau.

Voor meer informatie over de examen-origanisatie en de examens klik op www.associatie.nl

MBA

Na Praktijkdiploma Boekhouden kun je verder met MBA. MBA’ers vervullen functies die een grote mate van zelfstandigheid kennen en zijn vaak de administratieve spil in het bedrijf. (Je kunt MBA ook volgen met een havo- of vwo-diploma, maar dat raden wij af als je nog geen boekhoudkundige kennis hebt.)

Moderne Bedrijfsadministratie bestaat uit vier modules.

Module Bedrijfseconomie o.a.

• Kosten- en kostprijsberekening
  • Financiering
  • Verslaggeving

Module Bedrijfsadministratie journaalposten o.a.

• Boekhoudcyclus
  • Handelsondernemingen, Productiebedrijven en dienstverlenende bedrijven
  • Bedrijfsadministratie in een computeromgeving, waaronder ERP

Module Belastingwetgeving o.a.

• Inkomsten- en loonbelasting
  • Vennootschapsbelasting
  • Omzetbelasting

Module Financiële Rapportage en Analyse o.a.

Rapportage & Analyse:

• Rapportages opstellen
  • Rapportages analyseren en toelichten, zo nodig op basis van calculaties

Bedrijfsstatistiek:

• Statistiek algemeen
  • Bedrijfseconomische statistiek

Na het behalen van je MBA-diploma kun je aan de slag als allroundmedewerker op financieël-administratief gebied.

Voor meer informatie over het examen MBA klik hier.

Bij Stichting Cebos kun je op twee manieren studeren:

1. je volgt lessen in de verschillende modules en studeert daarnaast zelfstandig thuis.
  2. je volgt lessen in de verschillende modules en krijgt daarnaast nog intensieve begeleiding in de lesstof en de praktijk. Hiervoor kom je een aantal malen per week naar het studiecentrum. Ook in de praktijk (stage) wordt je intensief begeleid.

Als je alleen de lessen volgt, zijn de kosten per module € 595 (excl. lesmateriaal en examengelden). Voor MBA zijn de kosten € 1.025 per module.

De kosten voor het tweede traject worden met je besproken in de intake.

Alg. voorwaarden

Klik hier voor de algemene voorwaarden van Stichting Cebos.

Om deze te kunnen weergeven heb je Adobe Reader nodig. Als deze nog niet is geïnstalleerd op je computer, kun je het programma hier downloaden: